Blogg

Mobbing i barnehagen

Mattias er alene har fått sin første bokanmeldelse!

Mattias er alene har fått sin første bokanmeldelse i siste nummer av magasinet Voksne for barn, utgitt av organisasjonen med samme navn:”Voksne for Barn er en ideell medlemsorganisasjon som i over 50 år har jobbet for barns oppvekstvilkår og psykiske helse.”

Bokanmeldelse «Mattias er alene»

magasinet: Voksne for barn» 4 2014

«Det lages en del bøker om å gå i barnehagen, men jeg har aldri sett en som denne. Mattias er alene handler om å føle seg utenfor. Sommerferien er over, og når Mattias kommer tilbake til barnehagen, har bestevennen Linnea fått seg en ny kompis. Mattias blir lei seg, han føler seg sviktet, ensom. Han utagerer. Heldigvis har den lille gutten kloke voksenpersoner rundt seg som sørger for at følelser blir til ord, og venner finner tilbake til hverandre. Tre er bedre enn to, og alt løser seg for Mattias i siste setning: «Klumpen i magen er borte.»

Nå til det unike: Boka, som er en storformat, vakker billedbok, er på fiffig vis spesialdesignet for samlingsstund og gruppehøytlesing. Jeg skal prøve å forklare: I stedet for å bla fra venstre til høyre, åpner man omslaget som et lokk, og sånn løfter du arkene mens du leser. Illustrasjonene, holdt i skjøre farger og blyantstrek, fyller den øverste siden, mens teksten, så enkel at det nesten blir poesi, ligger på motsatt side, opp-ned, i blikkretningen til leseren. Genialt? Det nærmer seg. Med Mattias er alene trenger du nemlig ikke stoppe etter hver side, snu boka og vente – mens ett og ett bilde granskes av verdens kanskje mest omstendelige publikum. Barna kan titte på tegningene underveis, mens du leser. Halleluja!

Portal forlag har nok ikke laget denne boka for å få fortgang på lesestunden i barnehagene. Jeg gjetter tvert i mot. Hvorfor? Siste side er en pedagogisk oppfordring til samtale med barna, med utgangspunkt i historien om Mattias. Takket være Mattias er alene kan du få innsikt i hva de minste menneskene tenker om noen av de største følelsene som finner: ensomhet, svik, sjalusi, frykt og vennskap.

Bok som tar lesestunden på alvor, anbefales!»

Anmeldt av Marie Laland Ekeli

Til Voksne for barn: http://www.vfb.no/no/